Har du ikke også ofte prøvet at ville købe noget over internettet – og det site, du er inde på, bevæger sig bare ikke. Du har klikket ind på produktet, du er interesseret i, fordi du gerne vil læse lidt mere om det, inden du klikker på køb-knappen. Og så sker der intet – eller det går bare så langsomt, at du sidder der og trommer med fingrene i bordet. Det er irriterende. Indkøb skal ikke tage tid. I hvert fald ikke, når du er så parat med betalingskortet. Du bander. Hopper væk fra siden og laver en ny søgning på det specifikke produkt, du gerne vil eje. Du finder et andet site – som fungerer. Det flyver. Tre klik og du har købt produktet.
Hvorfor så langsom?
Bagefter undrer du dig over, at det første site ikke fungerede. Det var jo ikke din forbindelse til nettet, der var noget galt med. Jeg kan oplyse dig om, at det skyldes givetvis, at webmasteren for det første site ikke har fulgt med i alle de signaler, som bliver sendt til dem, om at de skal huske at hastighedsoptimere deres sites. Desværre. Webmasterens arbejdsgiver har lige mistet et salg. Og vil givet vis miste flere salg, hvis der ikke kommer fart på den hastighedsoptimering, som han har efterlyst i længere tid.
Hurtige hjemmesider er afgørende
Så simpelt kan det illustreres hvorfor hastighedsoptimering er vigtigt. Har du en webshop – og vil du holde på dine kunder, så er det vigtigt, at dit site fungerer – hurtigt. Og nej, du skal ikke tro, at du er sikker, fordi din shop er sat op som en WooCommerce shop. Eller i et andet system, der egner sig til webshops. Du skal hele tiden være opmærksom. Det kan tage tid. Det kan være, at du derfor skal hyre en konsulent, der er specialiseret i hastighedsoptimering – og som følger med i udviklingen – så du kan koncentrere dig om at sælge.